L O V E M E M O R Y L A N E ⚤
about stuffs links home twitter


Chat me maybe?



Thanks : c r e d i t .


Cinta itu indah tapi mungkin padah
Thursday 21 February 2013 | 06:16 | 0 comments

Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam 1 Malaysia

Hmm. Tajuk kat atas tu, macam best je kalau nak huraikan.

"Alaa, sikit-sikit pasal couple. macam bagus sangat lah kau ni zee!"
Aku memang tak bagus. Tapi aku rasa tak salah kalau aku nak kongsi semua ni. Aku kongsi berdasarkan pengalaman aku dan orang sekeliling aku. So, benda tu semua banyak mengajar aku lagi-lagi aku ni jenis orang yang suka memerhati. Heheh.

Well, couple tu indah. Yes, orang ramai cakap macam tu. Aku tak nafikan memang indah. Tapi, tak semua yang indah tu kekal indah selamanya kan? So, aku nak merapu sikit untuk entry kali ni.


1. Habis Duit
Well, perempuan gedik zaman sekarang ni kalau couple mesti jenis memilih kan? Sama jelah dengan lelaki zaman sekarang ni. Pantang perempuan kaya mesti nak kikis habis-habis. Fuyoo. Kadang-kadang lelaki tu dah buta disebabkan kecantikan perempuan tu sampai sanggup buat apa saja untuk dapatkan perempuan tu, termasuklah perempuan. Tak pandai nak memilih lelaki. Pantangnya lelaki handsome, habis kau sapu. Haha. Ini menghabiskan harta=duit  Itu satu masalah. Then, kalau perempuan dan lelaki tu tak mementingkan harta pula, duit kita tetap akan dibazirkan ke jalan ni. Tak perlu kita pandang jauhlah kawan. Aku rasa, majoriti pembaca blog aku ni masih belajar. So, kalau masih belajar tu mesti perbelanjaan sara hidup tu parents yang tanggung kan? So, bila couple ni macam mencari masalah juga lah bagi aku. Senang je kat sini 
  • Bila couple mesti nak message + call = DUIT
Dah couple kan, so mesti nak selalu rasa dekat je. Tak cukup message, time malam pula sebelum tidur mesti call dulu kan. Mulanya niat nak call kejap, tapi last-last terlajak sampai berjam-jam. Habis kredit telefon yang baru topup tu. Apa kes? Itulah cinta namanya~ Haktuihhhh! Hahaha.
  • Bila couple mesti nak dating + enjoy = DUIT
Dah kata couple kan. So, bila free mesti nak jumpa lagi-lagi time cuti hujung minggu. At least keluar tengok wayang, makan, jalan-jalan, shopping sikit-sikit. So, bila tambah-tambah semua tu, aku rasa main ratusan juga kalau tak mampu nak kawal. Yes, aku tak tipu sebab aku pernah alami. Errrr. 

Mampukah anda untuk melaburkan duit anda ke jalan ini?


2. Stress
Bagi aku point ni kita memang tak dapat elak. Kenapa aku cakap macam tu? Ok, ni.
  • "Hujung minggu ni aku tak dapat jumpa, keluar dating dengan awek/balak aku, OH STRESS!"
  • "Kenapa dia senyap je sekarang ni. Message dah kurang apatah lagi call, OH SANGAT STRESS!"
  • "Baru lepas bergaduh dengan awek/balak aku, OH GILA STRESS!"
  • "Baru semalam aku clash dengan awek/balak aku, OH STRESSNYAAA!"
So, perkara-perkara ni semua walaupun kadang-kadang nampak remeh tapi dah cukup untuk menganggu urusan kehidupan seharian kita. Yes, termasuklah bekerja, belajar dan sebagainya. Semua urusan tu tak mampu dilakukan dengan baik sebab gangguan emosi dan tekanan perasaan.

Mampukah anda tabahkan hati untuk lalui semua dugaan ini?


3. Hilang Kebebasan
Kalau dah couple tu bagi aku, hilang semua kebebasan yang ada. Oh silap. Bukan semua, tetapi sesetengah daripadanya. Bila dah couple tu, kalau boleh semua yang kita buat kena bagitau si dia. WTH! Bosan kut. Takkan nak buat apa-apa pun kena bagitau. Tapi itulah hakikatnya.
  • Segala benda yang nak buat kena inform dulu. buat apa, kemana, dimana, dengan siapa, semuanya kena bagitau.
  • Bagi lelaki yang nak berkawan dengan perempuan lain, kena kurangkan sebab takut pasangan cemburu, dan sebaliknya bagi perempuan. 
Oh bosannya~ Memang lah niat kita kadang-kadang menunjukkan kita ambil berat dan tanda sayangkan pasangan bila buat macam ni. Tapi, kita tak sedar perkara ni menyekat dan mengongkong kebebasan yang ada. Well, ni lah yang buat pasal couple suka bergaduh. Sebab aku rasa, tak ada kebebasan yang ada langsung. Hidup tak perlu dikongkong, kebebasan tak perlu disekat. Tak terkejutlah ramai yang clash sebab nak dapatkan kebebasan kembali.

Bukankah manusia tak suka dikongkong?

4. Hilang Kawan
Sebelum couple.
  • Dengan kawan lah kita berkongsi masalah
  • Dengan kawan lah kita ke mana-mana
  • Dengan kawan lah kita jatuh bangun bersama
Tapi, bila dah jumpa teman hidup yang istimewa, semua tu hilang. Semua tu dilupakan. Well, biasa lah manusia. Agak-agak kawan dah tak ada kepentingan, terus abaikan. Perkara ni selalu juga lah berlaku. Last-last, kawan tu sendiri yang kecewa bila benda macam ni terjadi. Bila nasihat, melenting. Lastlast, sebab ego yang tinggi dan rasa kepentingan antara mereka dah tak ada, putus sahabat. Haihhh.

Berkawan biar beribu, berkasih biar satu. Adakah anda faham maksud tersiratnya?

"Kalau korang sayang sangat kat someone, janganlah over react, over protect dan over segalanya. Buat biasa je. Keep moving forwards on the things that priors your attention. Kalau nak lagi baik, korang sayang someone, try uji mereka. This will be fun on your behalf in the same time you will know how deep his or her love towards you. Kalau test sikit dah give up, better korang give up on loving them. For example, korang mesti pernah dengar tentang cinta mak hingga ke syurga. Yup. Sebenarnya korang dah bagi ujian pada mak korang masa kecil. By that test, mak korang tak pernah give up untuk terus membesarkan korang. That why mak korang sayang sangat kat korang. Same goes here, to get the stronger relation between 2 people, try give them test and from there you will see about their loyalty. In the same time korang boleh judge berbaloikah korang nak teruskan hubungan korang.

So, bagi aku dah cukup dah semua tu untuk membuatkan yang single tetap single sehingga sampai waktu yang sesuai. Tapi, janganlah fikir bukan-bukan. Aku tak ada lah nak buat korang yang tengah couple ni fikir banyak kali apa yang aku tulis ni. Aku cuma bagi pandangan yang mana aku rasa betul. MAYBE betul. Kalau dah couple tu, teruskan. Ada juga kebaikan couple ni, dan ada juga keburukan single ni. So, fair lah kan? Cukup je kut sampai sini. Terima kasih sangat-sangat sebab baca entry ni walaupun agak membosankan ;)